5:2

5:2 är en typ av fasta som betyder att du fastar två dagar i veckan och äter som vanligt resten av dagarna. Med fasta menas att äta 500 kcal om dagen. Detta har visat sig vara sjukt hälsosamt på många sätt och nu är det min tur att testa om det kan hjälpa mig. Jag kommer att testa detta under november och se om mitt mående påverkas på något sätt. Anledningen är att jag upplever att jag mår lite bättre när jag är hungrig, och tycker då att jag kan ge det en chans.
 
Idag var första dagen på exprimentet och jag började så klart med att fasta. Jag har valt ut måndag och torsdag som fastedagar, men det går att ändra om man behöver. Nu när dagen nästan är slut så kan jag konstatera att detta kommer hungermässigt inte att bli någon match.
 
Jag startade dagen med havregrynsgröt med hallon och blåbär samt te. Detta var nästan mer än jag brukar käka till frulle och jag var mätt ända till kl 16.
 
Inte ens att jag blev sugen på något innan jag kände att det var dags för middag. Jag valde att göra en kalorisnål middag så att jag skulle få in något att äta även på kvällen. Det blev shiratakinudlar med grönsakswook, endast 150 kcal. Även denna portion var rejäl, dock så märktes det efter någon timma att den var kalorifattig. 
 
Kl 20 var jag hungrig och då blev det lättkvarg med bär och grapefrukt. 
 
Man kan välja hur man vill lägga upp sitt ätande på fastedagen. För mig är frukost väldigt viktigt och även middag. Egentligen ska man äta så sällan som möjligt, men jag smygstartade med tre mål. 
 
Förutom att fasta så försöker jag äta nyttigare. Jag är inte manisk men drar ner på socker och skräpmat. Jag är väldigt motiverad till det här projectet och det ska bli spännande att se vad slutsatsen blir...

Kommentera här: